Pages

Thursday, December 29, 2011

Review : buku Cerita Malaysia Tidak Ke Piala Dunia




Bungkusan buku ini gua bukak dengan rakus sekali.Tak sabar betul gua nak baca buku kontrobesi dari Lucius Maximus,penulis yang sememangnya berilmu dalam bidang-bidang mengulas bola sepak ni.Tapi...Baran jugak gua bila tengok buku tu dengan kertas paperback.

"Cilake,bayar RM20 kasi la kertas lawa sikit,ni lah melayu,meniaga nak untung jek".Bisik hati gua lalu terus gua letak atas meja dulu.Baran punye pasal.

Selang beberapa hari kemudian,lepas baca beberapa tweet lucu dari pipiyapong(CEO DUBOOK,sekarang denga cerita dah kuar),gua mula sejuk sikit.Pikir punye pikir,Pipi ni mesti nak pakai Evo jugak.Tu yang dia letak harga mahal sikit,yang penting isi tu.Isi tu penting.Tapi sekarang Pipi pun da kuar Dubook,gua pun tak tahu kenapa.Gila kot?

Selak la muka depan,intro Torpedo Lipis Pipi yang nak kata merapu pun ye,banyak angan-angan pun ye.Tapi lepas mencerna dua tiga jam,gua dapat tangkap Pipi punya maksud.DALAM BETUL.Lepastu mula la cerita setiap kelayakan Piala Dunia.Nak tau belilah kat Dubook.blogspot.Baca sendiri.Tak rugi,fakta dalam buku ni boleh buat modal ngorat awek.Silap-silap sekali bapak mertua kagum taw?Masa nak merisik tu bukak la cerita Hard Rock Trio sikit,konfem terus terima punyalah.

Buat Ultras,gua tau korang baran sikit ngan Sokernet dan semua penulis dia,tapi,baran tak baran,bacalah buku ini untuk jadi semakin bijak.Jangan dok pompang-pompang kang orang tanya sejarah Banglo Seri Berkat terkulat-kulat nak menjawabnya.Ok,banglo tu tak penting tapi ni sejarah bola sepak Malaysia.Sejarah macam ni jangan kita nak tutup-tutup ye Ultras,tutup-tutup ni keje Umno jek.

Tak lama lagi denga cerita buku ni nak masuk kedai-kedai buku.Tapi bahasa akan ditukar ke bahasa 'kedai'.Gua nasihatkan korang dapatkan versi indie.Kalau yang dah ditukar bahasa kedai tu,gua rasa mesti sedikit gay penulisannya dan tak feel.indie ke mainstream?bayangkan dari Butterfingers ke Super Junior la.Macamtu la beza dia nanti.

Beli buku ni kat sini.Buku macamni lah kita kena support.
http://dubook.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment